Petua | Mengurangkan Batuk dan Selesema


Assalammualaikum.....

Keadaan cuaca sekarang yang panas berdengkang (panas terik) dan kadang kadang hujan, senang mengundang penyakit especially demam, batuk dan selesema.

Lazimnya orang Asia memang terkenal dengan masakan yang asasnya menggunakan minyak dan berkolestrol, tak kira apa masakan pun mesti menggunakan minyak sebab tu kalau harga minyak naik ramai yang marah hehehe. Ini adalah satu punca senang diserang batuk.

Ini ada satu petua, petua ni uncle saya yang bagi, Alhamdulillah saya amalkan berkesan juga lah. Hanya menggunakan bahan asas yang memang ada disetiap dapur rumah.

Mengurangkan dan melegakan Batuk
Tuangkan 1/2 gelas air suam,
Campurkan 1/2 sudu kecil garam
Perahkan 1 biji limau nipis atau limau kasturi dan kacau.
Sebelum minum Selawat Nabi 3 kali, amalkan setiap pagi, InsyaAllah akan cepat sembuh.

Secara logiknya, limau dan garam dapat menghilangkan kesan minyak, sisa minyak yang terlekat boleh mengakibatkan tekak kita menjadi gatal, batuk dan rasa tidak selesa, kalau tak percaya cuba tengok liquid pencuci pinggan bahan asas mesti ada kandungan limau dan garam selain bahan lain untuk menghilangkan kotoran minyak yang terlekat, janganlah nanti bila batuk pergi minum liquid pencuci tu pulak ya huhuhu..saya cuma buat explanation kelebihan limau dan garam aje hehehe..

Mengelakkan/mengurangkan Selesema
Satu lagi untuk mengelakkan selesema minum secawan yogurt rendah lemak, ada beberapa kajian menunjukkan yogurt dapat mengurangkan peluang terkena serangan selesema sehingga 25% selain ianya baik untuk kesihatan.

Tips:
Untuk wanita kurangkan makanan berminyak, bergoreng, berlemak dan bersantan, amalkan makanan yang di rebus, kukus, panggang dan stim. Menu begini bagus untuk memulihkan badan dan menurunkan berat. Sebab tu saya sentiasa slim hahahaha..

Nasihat saya yang lain kalau tak baik baik jugak berdoa pada Allah swt dan dapatkan nasihat doktor, tak dapat achik nak tolong dah hehehe..Selamat mencobaaaa...

Comments

  1. Belum baca lagi ni.. nak komen dlu..

    Lawa gambar atas tu.. kena jer kaler baju dengan background blog ni.. nice dear :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. You memang sentiasa slim... kemah keming gitu... :)

      Delete
    2. Tima kacih, kebetulan warnanya sama dear..hehehe
      Kemah keming yer azuan razi...huhuhu

      Delete

Post a Comment