Tip Blogging | Saya Budak Baru Belajar Part II

Saya Budak Baru Belajar Part II






Assalammualaikum....
Sejak my blog change to domain akmaomar[dot]com and start google + barulah best sikit nak blogging dan ringan bila nak loading, kalau tak dulu tak mesralangsung. 

Rupanya ada teknik-tekniknya, patutlah budak IT kat my office sibuk je, padahal kerja bukannya banyak, berblogging juga rupanya, lantak koranglah janji kerja yang aku bagi korang siap sudahlah hehehe.

Dalam entri saya yang lepas, saya ada cerita pasal buat duit dengan blog, senang je diaorang buat duit pakai jari, tetapi disebalik jari tu ada teknik-teknik juga rupanya. 

Kesimpulannya tidak ada benda yang senang dalam dunia ni. 

Perlahan-lahan saya belajar teknik-teknik Panduan Blogger, selok belok SEO, Backlink, PR dan banyak lagi, mula minat tu datang, tapi bukanlah nak buat apa-apa pun, untuk memenuhi masa lapang saya yang suka sangat mengadap lappy ni. 

Saya ni pula jenis kalau dah mengadap laptop boleh berjam-jam sampai makan minum depan laptop..hehehe

Dulu saya main belasah sahaja buat blog. Pening jugalah nak belajar, tetapi minat tu kena ada.  

Saya banyak study dari blog-blog orang lain berpandukan hasil pembelajaran yang diberikan oleh rakan blogger yang agak rapat dengan saya nun jauh disanun huhuhu.

Kalau ikutkan blogging kebanyakkannya pemahaman banyak menggunakan logik. 

Terutama bagaimana sesebuah blog tu menghasilkan SEO yang baik. Kalau kita lihat cara robot Google bekerja menggunakan logik juga. 

Contoh kenapa Google banned artikel yang di copy paste? 

Secara logik kita sedar mengambil hak cipta orang lain sesuatu perbuatan yang tidak baik. Begitu juga blogging.

Apa yang saya belajar masih lagi peringkat basis, masih lembab lagi, apa yang saya buat ialah dengan cara banyakkan membaca.

Ini antara nota yang sempat saya belajar dari cikgu saya :

Blog ni ada beberapa jenis
  1. blog biasa / personal
  2. blog copy paste
  3. blog niche
  4. blog micro niche

Maksud "niche"

    Niche ni kalau nak mudah faham ialah macam "topik", "blog tentang apa", atau "topik yg lebih fokus".

    Blog niche - ada banyak jenis niche yang di bangunkan, ada blog niche kesihatan, niche education, niche teknologi dan macam-macam lagi jenis niche.

    Micro Niche - blog yang lebih spesifik kepada topik yang lebih kecil.

    Blog Niche dan Blog Micro Niche ni lah yg selalunya berpotensi besar menjana pendapatan.

    Example 1 : Dalam Niche Education, akan ada banyak subtopik, salah satu contoh subtopik ialah Bachelor degree, ianya masih berada dalam niche Education, bila ada org buat blog khusus menceritakan hanya "Bachelor Degree" blog itu di panggil Micro Niche Blog.

    Example 2 : Blog saya akmaomar boleh di organize balik menjadi blog personal dan blog niche, boleh jadi blog "niche travel" sebab saya suka melancong, setiap kali saya pergi melancong, saya boleh ceritakan pengalaman melancong tu ke dalam blog diselit dengan gambar-gambar yg menarik so, boleh jadi my gallery dan hobi.

    SEO ( Search Engine Optimization )

      Jika nak bagi blog berada di 1st page dengan keyword yang disasarkan, blog tersebut kenalah buat SEO serta blog tersebut perlu Mesra SEO. 

      Mesra SEO ni ialah blog yang menepati ciri-ciri basic SEO yg perlu ada pada blog tu.

      SEO ada 2 teknik.
      1. Teknik ON Page SEO.
      2. Teknik OFF Page SEO.
      Setiap teknik ada banyak cabang. Malah, SEO sekarang lebih banyak guna signal Social Media seperti Like & Share, Tweet, dan Google +1.

      Dalam penulisan entri, 1st paragraph tu yang paling penting, kena ada teknik dan cara untuk menarik pembaca teruskan membaca.

      PR - Pagerank

        Pagerank ni bermula dari PR0 sehingga PR10. Pagerank ni ibarat hadiah yang Google bagi dan melambangkan kualiti / authority blog kita.

        Pagerank akan dikemaskini setiap 4 bulan sekali dan ianya memang berkait rapat dengan SEO. Untuk dapat PR yang tinggi, korang perlu dapatkan / buatkan kualiti "Bakclinks".

        Backlinks

          Kualiti Backlinks pula ada banyak jenis Backlinks. Backlinks ni pula ialah teknik SEO dari Kaedah OFF Page SEO.

          Setakat ni je yang baru saya belajar, kalau entri info ni ada salah dan tak betul tolong betulkan ya almaklum  saya budak baru belajar

          Pening kan, tu baru basic je kalau kena practikal mahu sebotol minyak cap kapak habis..hehehe

          Buat masa ni blog lelaki lelaki kacak yang saya refer blog azuanrazi dan ada satu lagi blog yang selalu saya intai hehehe... blog multees sebab Theme blog dia cantik and info padat.

          Mungkin ada lagi otai yang kacak kacak tapi buat masa ni biarlah saya setia dengan yang ni kalau ramai sangat kang susahlah pulak nak arrange dating opps wahhh..laki orang tu hahaha..jangan marah ye bang. 

          To both of you rajin rajin lah update entri..lama sangat senyap tu...huhuhu

          Sharing is Caring

          Comments

          1. Fuhhh.. kemah keming...
            Mmg pakar ni...

            ReplyDelete
          2. Amboi dear:) saya budak baru je nak belajar..ni bukan dari "copy paste" ye, ni dari hasil "tanya dan faham" hehehe tq dear..hehehe

            ReplyDelete
            Replies
            1. Cepat belajar u dear... :) Nnti pakar la...
              Ur wlcm dear... :)

              Delete
            2. Xde maknenya dear..terkial2 gak i nak faham..tu baru sikit je u ajar, kalau u ajar byk lagi mau terkebil kebil i dibuatnya...tapi kan u are the best lah dear..hehehe

              Delete
            3. Erkkk.. apa yg the best tu? hehehe

              Delete
          3. To both of you rajin rajin lah update entri..lama sangat senyap tu...huhuhu - senyap sebab tak sempat - bukan merajuk wah...

            bila maintain byk blog masalah timbul jg sebenarnya...

            ReplyDelete
          4. Hahaha..kalau merajuk susah lah i nak refer nanti..Huhu

            Ooo ye ke, actually i yang satu ni je pun malas nak update, kalau update pun entri merapu rapu, macamna lah u all maintan byk blog ya.

            ReplyDelete
          5. kadang-kadang macam malas je nak belajar pasal SEO semua...just let it go hehehe

            ReplyDelete

          Post a Comment