Penyakit

Assalammualaikum.....

Sebenarnya tak tahu nak update apa, entah kenapa mood blur and blank mungkin kerana keadaan kesihatan yang kurang baik ditambah dengan masa yang agak padat dalam dua tiga minggu ni.

Dalam keadaan yang tak berapa sihat ni tetap ada masa layan blog, now tengah tengok ranking contest Cabaran SEO - lelaki kacak, rasanya tak lama dah nak habis contest SEO ni, kebetulan my friend one of contestant, macam macam entri ada hehehe. Anyway i wish you good luck and all the best dear and also to others contestant too :)

Since last week badan dan otak ni dah weak, mula mula kena demam selesema dan batuk, lepas tu kebah, ni diserang batuk balik agak teruk juga, anergi dalam badan pun kurang, cepat letih dan tak bermaya mungkin disebabkan keadaan cuaca yang terlalu panas.

Badan saya memang alah sikit dengan panas dan hujan, tak boleh lama sangat kena matahari cepat je rasa nak demam, kalau kena hujan pulak sikit je dah sakit kepala lagi cepat lah kena demam. Ini mungkin berpunca kerana waktu kerja saya dulu tak menentu, terlalu lama bekerja dalam aircond dan bekerja lewat malam, jarang kena matahari so body tu tak imun dah, satu lagi sebab mungkin badan saya ni kurang air, kadang kadang satu hari sampai boleh terlupa nak minum air hehehe...

Sebenarnya aircond tak elok untuk body kita, boleh mengakibatkan air dalam badan kita menjadi kurang, sakit sakit tulang dan mengundang penyakit seperti lelah, paru paru berair dan migrain akibat lain badan jadi cepat lemah, peluh dalam badan tak keluar dan juga susah nak tidur malam. Ini antara symptom disease yang terjadi pada saya lah.

Daripada mula mula bekerja lagi inviroment tempat saya bekerja memang sentiasa di dalam tempat sejuk dan masa bekerja tidak menentu, so dah sebati dengan badan, agaknya sebab itulah asthma saya tak baik baik sampai sekarang, penyedut inhaler tu antara benda yang wajib ada dalam handbag saya...huhuhu

Oklah nak sambung rest balik, nasihat saya jaga lah kesihatan sebaik yang mungkin, amalkan hidup yang sihat, supplement (vitamin) dalam badan juga penting untuk support body kita dan yang penting:
HIDUP KENA SENTIASA CERIA dan SIHAT :)



Wasalam
Akma Omar


Comments

  1. kalau sakit kna minum air suam bebyk - rehat kna cukup

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tqvm...i will...mmg tengah duk rehat je ni :)

      Delete

Post a Comment